Sauna áno, či nie ? Áno !

Teplo sauny nás najviac láka počas nepríjemných a studených jesenných či zimných dní. Všetci by sme si z času na čas mali tento luxus uvoľnenia, pohody, relaxu a odbúrania stresu saunovaním dopriať. Kto však chodí do sauny pravidelne aspoň jedenkrát týždenne najmenej šesť mesiacov, ten si podľa štúdií dobre upevňuje svoje zdravie.
V prvom rade sa telo bráni prehrievaniu potením, čím sa z organizmu vylučujú toxické látky a človek si takto posilňuje obranyschopnosť voči infekciám, virózam a iným ochoreniam. Pri takto extrémnej teplote sa zvyšuje aj metabolizmus, zrýchľuje sa činnosť srdca a rozširujú sa cievy. Vplyvom tepla sa zároveň uvoľňujú svaly a do krvi sa vyplavujú endorfíny ako zdroj pozitívnych pocitov a myslenia. Po pobyte v saune nasleduje ochladenie v studenej sprche, bazéne alebo v jazere, čo sa má opakovať viackrát. Vtedy sa cievy naopak stiahnu a krvný obeh sa stabilizuje do normálu.

Dĺžka pobytu v saune 

Najprv treba v saune vydržať asi 10 – 15 minút, potom pár minút pobudnúť v chladnej vode a znova 10 – 15 minút oddychovať, takéto cykli opakujeme asi 3- 4 krát v závislosti od našich pocitov, fyzickej a psychickej kondície. No ako pri všetkom, tak aj pri saunovaní platí, že by sme mali počúvať hlavne svoje telo a zbytočne sa nepremáhať. A ako často sa tejto činnosti venovať? Odborníci odporúčajú frekvenciu raz alebo dvakrát do týždňa.

Pitný režim

Zvýšené potenie spôsobuje rýchly úbytok vody z organizmu, ale v saune medzi jednotlivými fázami nepite, aby sa telo mohlo dôkladne prečistiť. Tekutiny doplňte až po ukončení procedúry. Nikdy tiež nepite alkohol, pretože by ste mohli v saune skolabovať.

Pozitíva saunovania

odstraňuje psychickú a fyzickú únavu, uvoľňuje, zmierňuje bolesti, prináša príjemný pocit, zmierňuje stres;

telo sa otužuje, zvyšuje sa obranyschopnosť organizmu (pravidelné saunovanie znižuje napr. výskyt chrípky), dýchacie cesty sú lepšie prekrvené;

potením z tela odchádzajú škodliviny;
posilňuje srdce a cievy, zlepšuje krvný obeh, je prevenciou reumatických ochorení, infarktu a iných chorôb;
zrýchľovanie metabolizmu a zvýšenie pulzovej frekvencie
zlepšuje dýchanie i kĺbovú ohybnosť, preto je vhodná aj ako relax pre výkonných športovcov
zlepšovanie stavu pokožky, po absolvovaní sauny je vláčnejšia, zvlhčená pleť odoláva tvorbe vrások úspešnejšie
likvidovanie celulitídy
u detí dokonca napomáha zbaveniu sa stresu zo školy a pri poruchách spánku;

Kedy radšej nie?
Takmer každý zdravý človek môže ísť do sauny, ale existujú samozrejme zdravotné kontraindikácie. Do sauny radšej nechoďte, keď trpíte zápalmi obličiek, pľúc, s kardiovaskulárnymi a endokrinologickými ochoreniami, psoriázou alebo zhoršeným ekzémom alebo pri nejakom chronickom alebo akútnom ochorení. Saunu chápte skôr ako prevenciu a nechoďte do nej, ak ste už chorí, (ibaže máte saunu doma a nenakazíte ostatných). Určite do sauny nevoďte dieťa a ani seba, ak máte teplotu, angínu, kašeľ… Opatrnosť so saunovaním sa odporúča aj ľuďom, ktorý majú veľmi vysoký krvný tlak; tí by sa mali ochladzovať postupne a vyhýbať sa skákaniu do bazéna so studenou vodou. Kto trpí kŕčovými žilami, mal by v saune ležať so zdvihnutými nohami. Ľudia chorí na srdce (hlavne po infarkte), by mali saunu konzultovať so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *